fbpx

Érzelmek, áramlás, tangóban áramlás

 In aktualis, blog

Érzelmek áramoltatása nélkül a tánc, csak gyakorlás, edzés, a technikai készségek finomra csiszolásának szintjén marad. A tánc attól lesz tánc, hogy a mozgást érzelemmel telítjük, életre keltjük. Meg kell jelennie a mozgásomban annak, amit abban a pillanatban érzek.

Gabrielle Roth az öt ritmus táncnak a megalkotója írja…”az érzelmeknek úgy kell áramlaniuk, ahogy a vér kering a testben. Amikor érzelmeink erei elzárultak, amikor szívünk összeszorul, akkor egész életünk a lendület, az életerő híján van. Érzelmeink áramlása nélkül szeretni olyan, mint akadozó motorú autót vezetni vagy fulladozó tüdővel hosszútávfutáson indulni.”

A táncon, mozgáson keresztül igen jó lehetőségünk adódik az érzelmeink megismeréséhez, új érzelmek felfedezéséhez. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy félünk a tánctól akkor elelmélkedhetünk azon, hogy mi az ami számunkra félelmetes a táncban? Lehet hogy “bugyután” mozog a testünk és ez Önmagunk és a világ számára kiderül és nem jó érzés? Lehet, hogy önmagában a mozgás nem ad örömet? Lehet a tánc egy olyan élményhez társul, ahol nem lehet hibázni, így ez a mozgás inkább béklyó mint szabadság? Számos olyan tapasztalás lehet az oka, amit sokszor meg sem kérdezünk magunktól, hanem inkább lemondunk arról, hogy megpróbáljuk. Például, ha gyerekkorunkban azt tanították  hogy “rossz dolog”, ha hibázol vagy pl. suliban tánc tanuláskor, szalagavató, tánciskola stb., akkor soha nem engedték meg, hogy önmagunk kifejezésre juttassuk tánc közben. Így lehet, hogy a tánc az élet további szakaszában a “nem vagyok képes rá” listánkra kerül.

Bárhogy is volt a múltban a kérdés, hogy Te most mit szeretnél kezdeni, ha adódik rá lehetőség?

Tegyünk egy kitérőt, fókuszáljunk csak a testre. Arra biztatlak, hogy gondold végig az alábbi kérdéseket magadban, őszintén.

Milyen a kapcsolatod a testeddel? Örömteli? Szégyenletes? Jobb ha nem is beszélünk róla, hiszen mindig a diéta jut eszedbe? El tudod-e fogadni úgy, ahogy van ép most, és azt is el tudod fogadni, hogy változik? Miért fontos a testeddel a jó kapcsolat? Mert hatással van rengeteg tevékenységedre, a táncon kívül például lehet a mindennapokban az öltözködés, a táplálkozás, a hangulatod… vagy lehet hatással az önbizalmadra. Ha esetleg halogatod, a “Tested és Te” jó kapcsolat építését, akkor lehet ideje elkezdeni még a mai napon ezen változtatni. Egyrészt azért mert mindennap a testeddel leszel és minden pillanatban emlékeztet arra az érzésre amit iránta érzel. Te vagy az első számú személy aki tehet az ügyért. Sok sikert hozzá!

Egyelőre csak az önmagunk korlátairól szóltam a fentiekben, még nem beszéltünk a párban táncról és az ennek hatására valamint a partnerség és a kapcsolati dinamika hatására kialakuló helyzetekről és az ide tartozó érzelmekről.

Ha az érzelmeink nem szabadok, az két végletben nyilvánul meg: vagy elnyomjuk őket mert félünk tőlük, vagy elveszünk bennük. Mindegy, hogy melyikre vagyunk hajlamosak, végeredményben mindenképp kiszolgáltatott helyzetben vagyunk. Az érzelmek elleni küzdelem rengeteg életenergiába kerül, amit másutt, ahol szükséges lenne, nem tudunk használni. A folyamatos kontroll kimerít bennünket, és elveszi az életkedvünket. A körülöttünk lévők is érzik a bennünk lévő feszültséget. Ellenben, ha elveszünk az érzelmeinkben, egy a tenger közepén kormány nélküli hánykolódó hajóhoz hasonlítunk. Érzelmi hullámaink révén ugyan gyakran mozgásban vagyunk, ám ritkán érkezünk meg oda ahová szeretnénk.” írja könyvében Veit Lindau.

A tangóban hasonlóképpen történik: néha elveszünk az érzelmekben, máskor kontrolláljuk őket, és ideális esetben (ami általában egy bejárt út eredménye) hagyjuk áramolni. Nézzük meg ezt a három állapotot egyenként és azt is, hogy mit tanítanak nekünk.

Amikor elkezd kialakulni táncban az intimitás, két ember között, új érzelmekkel találkozunk, akkor érezhetjük azt, hogy teljesen ELVESZÜNK az érzelmeinkben. Amennyiben hagyjuk, hogy teljesen eluralkodjanak rajtunk az érzelmek, mivel ilyenkor nem a testfigyelem az elsődleges így előfordulhat az is, hogy lényegesen nehezebb a saját tengelyünkben létezni és teljes test-tudatosságból táncolni. Ilyenkor lehet, hogy nem precíz a mozdulat és lehet nincs teljesen összhangban a zenével és a partnerrel, azonban az érzelmi megélés a trófeája mégis ennek az állapotnak. Éppen ezért lehetünk ítélkezés mentesek, amikor tangózni látunk valakit, hiszen nem tudhatjuk mi az amit megél. Amennyiben eddig nem is így tekintettél erre a táncra, akkor lehet hogy mostantól, ez másként lesz. A tangóban sokféle impulzussal találkozhatunk például: szenvedély, elmúlás, öröm, nosztalgia, melankólia, lemondás, beteljesületlen szerelem iránti vágy, dráma, szerelem, harmónia, remény, szomorúság és még sok más. Ahányszor tangót táncolunk annyiszor találkozhatunk különféle érzelmekkel, még akár olyanokkal is amelyekkel eddig más élet helyzet nem hozott elő.

Második esetben bár elindul az érzelmi impulzus mégis valamilyen oknál fogva visszafogjuk azt, nem engedjük meg magunknak, hogy érezzük, így  KONTROLLÁLJUK testünk természetes áramlását, amely a mozgásban megnyilvánulhatna, mert “félünk” (természetesen tudatalatt) mindattól, ami megjelenhet ebben az állapotban. Mondhatnánk úgy is, hogy fejből táncolunk, bár a valódi ok sokkal komplexebb ennél, mégis igaz, hogy sokszor vissza menekülünk a fejünkbe. Ilyenkor a mozgás szögletesebb, vagy egyes testrészekben a mozdulatlanság van. Összességében érezhetünk egyfajta feszültséget az egész testünkben. Természetesen az érzelmek kontrollálása legtöbbször nem egy tudatos döntés eredménye, így ezt logikus gondolkodással nehéz lenne nyomon követi, bár, ha megvan a test-figyelmem, és jó az önmagunkra reflektálás, akkor felismerjük  az adott helyzetet, innen tudunk változtatni.

Az ÁRAMLÁS a feszültségmentes állapot. Több erőnk van és jut mindenre időnk, minden lépésre, minden lépésben lehetünk könnyeden. Minden táncos erre az állapotra vágyik! Sokszor magától megtörténnek a mozdulatok erőlködés nélkül. Azt észleljük, hogy élvezzük a táncot és pl. vezetőként nem agyalunk már azon, hogy most milyen lépés vagy lépéskommbináció következik. Hanem, rá tudunk könnyen hangolódni a zenére a partnerre és együtt élvezzük a kreativitásunk pillanatait. Ilyenkor azt is észleljük, hogy miként értelmezzük a zenét. Ebben a helyzetben a teljes kreativitásunkban vagyunk, hagyjuk megnyilvánulni azt, így felfedezünk új dolgokat. Összhangban vagyunk az érzelmeinkkel, minden ami megjelenik, hagyjuk átáramolni a testünkön, a mozdulaton. Sokszor váratlanul “egy pillanatra” érkezünk meg erre a helyre. Van azonban, hogy több órás tánc után tartósan ezen a helyen találjuk magunkat Majd több év tapasztalat és testmunka után egyre nyilvánvalóbb lesz az áramlásban létezés. Egy belső egyensúlyt és harmóniát is megélünk ezen a helyen. Továbbá jellemző lesz, hogy minden táncunkban arra vágyunk, hogy ide érkezzünk meg. Ha továbbra is emlékezünk arra, hogy, a duális térben a hullámzások léteznek, így időközben azzal is meg tudunk békélni, ha egyik tánc csak tanítás, a másik meg áramlás.

Évi

Fotó:printerest

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search