Miért nem néz ki jól a táncod, minden gyakorlás ellenére? – Theta-Tango

Miért nem néz ki jól a táncod, minden gyakorlás ellenére?

 In aktualis, blog

Veronica Toumanova egyik esszé írása a tangóról, az eredeti, angol nyelvű cikk itt érhető el:https://www.facebook.com/notes/veronica-toumanova/why-your-dance-does-not-look-good-despite-all-the-practicing/10153203091317499/ Why your dance not look good despite all the practicing? magyar nyelvre fordította: Benő Évi

Egyszer, egyik órán egy nő megkérdezte: “Hogyan tudnék szépen táncolni?” Könnyebb lett volna megmondani neki, hogyan legyen boldog, vagy hogy mi az élet értelme. A tánc szépsége összetett és többrétegű kérdés, és néhány mondatban nehéz megmondani. Hogyan lehet szépen táncolni? És mi a szép?

A szépség érzékelése egyszerre egyetemes és nagyon szubjektív. Egyfelől a tudósok megmutatták, hogy vannak bizonyos vizuális és hallási minták, amelyeket öntudatlanul szépnek tartunk. Úgy tűnik, olyan szépség radarral jöttünk erre a világra, amely bizonyos jelekre hangolt, amit tudat alatt szépnek gondolunk. A kutatások szerint a kellemes esztétikai élményt a világegyetem szövetében talált minták váltják ki,… ezért a szépségre való érzelmi reakcióink olyan alapvető reakciót jelentenek, ami alapvetően IGAZ számunkra. Másrészt az esztétikai tapasztalat nagyban változik személyenként. Nem tudjuk, miért érint meg egy bizonyos műalkotás egy embert jobban a másiknál, de tudjuk, hogy a gyönyörű dolgokban való ízlésünket a korábbi tapasztalataink, az oktatásunk és a személyiségünk befolyásolja és alakítja. Ezért van az, hogy néha nem kedvelsz táncosokat, akiket körülötted mindenki imád.

A szépség ellenére vitatkozhatsz, amíg fáj, de mindenki ragaszkodni fog a véleményéhez. Miért van így? Mivel a szépség nem valami, amit gondolunk, hanem valami, amit érezzünk. … A szépség belső elképzelései idővel, tevékenységünkkel változnak. Egy ilyen változás fogalmához belső érzelmi váltásra van szükség. Nem tetszhet neked valami, azáltal, ha egyszerűen azt mondod, hogy “gyönyörűnek kell lennie, mindenki azt mondja”, de egy belső változás történhet az idő múlásával. Kezdőként valószínűleg azt gondoltad, hogy néhány tangó unalmasnak és hülyének hangzott, de most érzelmileg megérint téged. A kortárs tánc elsõ pillantásra külsőnek és érthetetlennek tűnhet, de minél többet nézel és tanulsz róla, annál inkább érzelmi válaszokat alakítasz ki, amíg néhány koreográfia közvetlenül nem érinti meg a “szépség idegedet”.

A saját értelmezésünkben az, hogy bizonyos dolgokat szépnek találunk, egy adott közönség halmozott preferenciái határozzák meg egy adott  időpontban. Amit a tangóban tíz évvel ezelőtt gyönyörűnek találtunk, most kevésbé látjuk szépnek. A tangó fejlődik, és így a saját ötleteink is, kollektiven fejlődnek. Minden pillanatban megtartjuk azokat a szabványokat, amelyek szerint a tánc olyan szép. Ha nem így lenne, akkor nem tudnánk tangó versenyeket tartani, vagy akár táncot tanítani sem. Ezek a kollektív preferenciák alapvetően egy újonnan érkezőnek ezt üzeni: “Ez az, amit ma a legtöbb ember szeret ezen a területen. Örülök, hogy tetszik. “

A tangó különleges eset. Ez az egyik olyan ritka tánc, ahol a táncban megélt érzés a partnered felé sokkal fontosabb, mint ahogy a táncod kinéz. Ezért nem kell gyönyörűen táncolnod ahhoz, hogy egy másik személynek tangó élménye legyen. Talán paradoxonnak hangzik, amikor táncról beszélünk, de ne feledjük, hogy a tangó hasonló egy beszélgetéshez. Lehet számos érdekes dolog, amit mondanál, létrehozhatsz egy hiteles mély kapcsolatot, legyen zenei, vicces, reaktív és lehetsz egy kiváló hallgató is. És lehetsz az összes ezekből és MÉG kifejezheted az ötleteidet stílusosan. A gyönyörű tánc egy képzettség, amihez szükséged van gyakorlásra, mint ahogy a retorikai készségekre van szükséged, hogy nagyobb közönség előtt beszéljél. Általában csak a hivatásos táncosok jutnak el olyan messzire, ezért nézed az ők videóikat, és nem akárkiét. 

Bár a legjobban értékeljük a táncban megélt érzéseket, mégis úgy hisszük, hogy egy gyönyörű táncos személyiség lehet egy jó táncpartner. Ennek az az oka, hogy a legszebben táncoló emberek általában kiemelkedő táncosok minden értelemben. Az esztétika fontos szerepet játszik a vonzásban és a potenciális táncpartnerek kiválasztásában. Számít az a partnerednek, ha szépen táncolsz? Természetesen. Az étel nem csak egy étel, ha egy nagyszerű szakács főzte. A vizuálisan gyönyörű mozgásnak kinetikus minősége van. Ha jó vezető/követő vagy, és gyönyörűen mozogsz, akkor egy különleges esztétikai élményt adsz a partnerednek.

A gyakorlás/egy bizonyos pontján talán az az érzés támadhat benned, hogy táncod a sok tanulás és gyakorlásának ellenére is még mindig középszerűnek tűnik. Ha videókat vagy fényképeket nézel, traumatizáló élmény, ahogy összehasonlítod a táncosokat, akiket szeretsz nézni a saját táncoddal. Azt mondhatnád, hogy nem érdekel a vizuális esztétika, és arra koncentrálsz, hogyan adhatod a legjobb érzést magadnak és partnerednek. Ez egy jó stratégia, amely mindig kifizetődik. A tangó társadalmi környezete elsősorban a kommunikációról szól, szépen táncolni nem szükségszerűség. Amikor belépsz egy milongára (táncestre), sok embert látsz, akik egyáltalán nem gyönyörűen táncolnak, ám mindannyiuknak csodálatos élményben van részük.

Ha szeretnéd gyönyörűvé tenni a táncodat, tisztában kell lenned három fő tényezővel, amelyek befolyásolják a tánc megjelenését. Az első tényező a TESTBEN LÉT. Ez a módja annak, ahogyan a test, megnyilvánul, mozog, magában hordozva személyes élet történeted, tevékenységed és lekli állapotodat. A tested a mostani életedben asszerint alakult, amilyen külső hatások érték, mint egy fa, amely a környező körülményekhez igazodik. Nyugat-Európában például a legtöbb tangós intellektuális és szakmai tevékenységük okán sok órát ülnek a számítógép előtt. Az ilyen életmód befeszített vállat, a fej elülső részének kiemelkedését, rugalmatlan medencét és gyenge lábakat eredményez: épp az ellenkezőjét, mint, ami a táncban van.

Ahogyan mozogsz és amilyen a tartásod ez határozza meg, milyen könnyű vagy nehéz megtanulni a táncot számodra és azt is, hogy hogyan fog kinézni a táncod. Sok diák úgy kezdi el a tangó tanulást, mintha egy agy és két láb lenne. A jó hír az, hogy a testtartás akkor változik, amikor a tevékenységed megváltozik. A jelenlegi mozgásod befolyásolja, hogy hogyan táncolsz, de az új tánctanulás befolyásolja a mozgásodat. Ezek a változások, különösen a poszturálisak, lassúak, de lehetségesek.

Egy szépen mozgó test, tónusa természetes, erőfeszítések nélkül áll a személy a tengelyében, könnyen megtalálja az egyensúlyát, a tartása szép  és anatómiailag is hatékony, mozgása sima és harmonikus. Az ilyen test reakcióképes, spontán módon megfelelőek a reakciói és általában nyugodt, tehát feszültségmentes. A feszültség a mozgás ellentéte, tehát a tánc ellensége. Ha tested egy része a tánc során feszült helyzetben van, akkor el fogja rontani a vizuális benyomást, nem számít, mennyire mesteriek a lépéseid.

Úgy tűnik, hogy egyesek természetüknél fogva jobb kapcsolatban vannak a testükkel, mint mások, jobban tudatában vannak testrészeiknek és finomabb  az izom érzetük is. Csakúgy, mint a “természeti táncosok”, akiket a muzikalitásról szóló cikkemben írtam, könnyedén észreveszed ezeket az embereket egy tömegben. Észre fogod venni a nyugodt testi hozzáállást és a mozgások külön harmóniáját. A mozgás módjai nagyon eltérőek lehetnek: az érzékiektől az elegánsig és az erőteljesen uralkodóig, mindazon által mindegyikükben közös az, hogy a mozgásaik mentesek a túlzott feszültségtől. Nem lehet feszülten és érzékenyen mozogni egyszerre. Nem lehet feszült lenni és elegánsan táncolni, játszani, vagy ön-átadni. A feszültség nem csupán a mozgás ellentéte: hanem az öröm ellentéte is.

A testben létedet tovább definiálja a lelki állapotod, az önérzeted, mint egyedülálló különálló részed. … A nagy izom-feszültségünk az egóhoz kapcsolódó aggodalmaink eredménye. A tudatos meditáció vagy egyszerűen csak a boldog állapotban létezés során a tested nyugodtabbá válik, mert feloldod magadban a szorongást, amit öntudatlanul az “én” érzéssel társítottál, és amit az “én” képvisel. Amikor meditálsz, kiüríted a tudatodat, akkor az izom feszültségét is elengeded. A táncban nagyon fontos, hogy elenged ezt az elképzelt, szoros “én” -t, és hogy az igazi énedből táncolj.

A test tudatosság sokaknál háttérbe szorul, a sok sok év fejben történő munka miatt, ami önmagában az információ gyűjtésre összpontosít. De lehet művelni. Minél jobban tudatosulsz, abban ahogy mozogsz, annál inkább ki tudod javítani magad, és minél jobban mozogsz, annál jobban érzed magad fizikailag és szellemileg. Többféle technika lehetővé teszi, hogy mélyrehatóan változtass a test tudatosságon: Feldenkrais, Alexander, Rolfing, Jóga, Pilates, Gyrotonic, Qi Gong stb.. 

A tangó is újra képzi a testedet, de a tangó kevésbé hatékony, mint például a szóló táncok. A tangó olyan kommunikációs tánc, amelyben a partnerhez és a pillanathoz történő alkalmazkodás élvez elsőbbséget, és nem egy jobban kinéző test kialakításáról szól. A tangó többnyire élmény mint edzés, kivéve, ha intenzív képzést végzel. Ha tartós változásokat szeretnél a testedben, akkor javasolt a tangó mellet, valamilyen másik testmozgás is.

A második fontos szépség tényező az a MOZDULAT MINŐSÉGE. Stílustól függetlenül van néhány kritérium, amely bármely tánc gyönyörűnek mondható. Gyakorlás közben gondolj erre a kritériumra és  hamar észreveszed az esztétikai változásokat.

A szép mozdulat értelmes vonalakat, hoz létre a térben. Ez azt jelenti, hogy minden egyes mozdulatnak van egy meghatározott pályája, és logikája. A tánc akkor történik meg amikor a mozgásod létrehozza azokat a vonalakat és éppen úgy jelennek meg, ahogy a szándékod megkreálta. Csodálatos vonalakat kreálni azt jelenti, hogy teljes a mozgásod. Még akkor is, ha a mozgásod nem tűnik különlegesnek, egyszerűen ha befejezetté válnak akkor szebbé teszik a táncodat. Ez a teljesség velejárója a mozdulatok zenére történő kifejezése. A zenész soha nem hagyja ki, vagy rövidíti le a hangot mikor játszik, ez a harmonia ellen szólna. Tehát a be nem fejezett mozdulat nem muzikális és nem szép.

Egy szép táncos, hagyja áramolni az energiát. Ez nem jelenti azt, hogy mindig látványosan kell mozognod, hanem akkor is amikor álló helyzetben vagy még mindig “folyamatos a vibrálás”, ahogy egyik balett tanárom mondta, “meg lehet állapítani egy táncosnál, ha vibrál vagy ha csak ott áll”. Mint a zenészek is, akkor is, amikor csend van, mindaddig, amíg a csend része a zenei darabnak, a zenész áramoltatni fogja az energiát, tágul, rezeg. Az energia hullám szerűen mozog, összenyomódik és szétárad, feltöltődik és lángol, a mozgás amit mindenhol és mindenben megtalálsz: a légzésben, az izomzatban, a banoneonban, az életben.

És milyen igaz, hogy egy szép mozdulat könnyed. Azt jelenti, hogy csak a szükséges energia mennyiség van rá szánva és ebben az egész test résztvesz. A tangóban ez azt jelenti például, hogy egyik tengelyeden megtartod magad, amíg szabad lábad egy vonalat rajzol a táncparkettre. A szabadláb mozdulata akkor erőlködésmentes, ha a test többi része azon dolgozik, hogy fenntartsa az egyensúlyt. Hogy könnyed legyen a mozdulat szükséged van a megfelelő izomzatra és arra a képességre, hogy mindig létre tudod hozni az egyensúlyt, tehát így kezelni tudod a gravitációt és nem feszül be a test ennek eredményeként. A szép tánc az úgy néz ki mintha repülnél és nem úgy mintha bútorokat tologatnál. Adj időt az izomzatodnak, hogy megerősödjenek és az idegrendszerednek, hogy behúzalozodjon egy jobb érzékelésére annak, amit csinálsz.

A tangó két alapismerete (a párbeszéd és a technika) és a vizuális szépsége is része a te technikai tudásodnak. Kétségbeesésedben nyugtasson meg az a tény, hogy az esztétika nemcsak megtörténik, hanem azt létre kell hozni, és ehhez gyakorlásra van szükség. A szép táncot létre kell hozni újra és újra, amikor táncolsz. Egy felnőtt, aki még sosem táncolt, nehezebb dolga lesz megtanulni táncolni, semmint megtanulni vezetni vagy követni. A mindennapjainkban is vezetünk vagy követünk sokkal többet mint aminek, amúgy tudatában lennénk, tehát ezek a reflexeink már jól ki vannak fejlődve, míg a szép mozgás nincs. Szükséged lesz egyedül gyakorolni, és szükséged lesz jó vizuáli példákra. És még akkor is, hogyha elég vizuális vagy, szükséged lesz EGY SZAKÉRTŐ RÉSZLETES MAGYARÁZATÁRA a mozgás mögött álló biomechanikát. Nem tudsz szépen mozogni, ha a mozdulatot nem értetted meg teljesen és nem érzed a testedben. Hogy gyakorolj szükséged lesz egy tükörre, vagy egy kamerára és arra, hogy emlékeztesd magad hogy az ahogy a táncod kinéz sosem egyenlő azzal, ahogy érzed magad amikor táncolsz.

Mintahogy a képzőművészetben a festéknek színesnek kell lenni, tehát a táncban a csinálnit kell átalakítani, a léteznivé. Ez vezet a következő tényezőkhöz a JELENLÉThez. Mindig meg tudod mondani, ha egy táncos keményen dolgozik, stresszel az eredmény miatt, rutinból táncol, vagy tényleg igazán ott van a táncban. A „tánccá válás” az, ami maga a tánc lényege, és azt jelenti, hogy teljes mértékben jelen tudsz lenni és át tudod, adni magad, annak amit a tested csinál. 

Ehhez teljes figyelmét kell minden alkalommal itt és mostban kell lenned, és tudatosan teljes mértékben át kell adnod magad a táncnak. Amikor ez megtörténik, akkor furcsa módon csodálatos dolog történik: az emberek gyönyörűnek fogják találni a táncodat, akkor is ha messze áll a szépség szabályoktól. Nyíltan és valóban magad leszel, és ez a sebezhetőség, az emberi tapasztalatoknak ez az igazsága mindig rezonálni fog mindenki legmélyebb önérzetével. 

Fotó:Thomas William Wals

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search

újból théta-tangó,egyelőre csak magánórák